Shinkansen – de ‘kogeltreinen’ van Japan
Station Kyoto, Japan. Ik wacht op de shinkansen naar Tokio. Deze supersnelle trein vertrekt om 13.48. Ik zit in coupe 13 dus ik wacht netjes in de rij op het perron op de plek waar coupe 13 zal stoppen. Om 13.46 rolt de ‘Nozomi’ het station binnen. Precies voor mijn snufferd openen de deuren van coupe 13. Twee minuten later zit ik op mijn plek en om 13.48.22 vertrekken we. Bijna op de seconde precies dus. Grote kans dat we om exact 16.15 aan zullen komen in Tokio. Vraag is: ga ik vulkaan Fuji ook zien? Die ligt namelijk langs het traject…
VIDEO: zie hoe een shinkansen het station binnen komt rijden. Zie je de man in het rode pak aan het einde van de video? Dat is de ‘wonderman‘.
Akelig precies, die shinkansen
Het is typerend voor het openbaar vervoer in Japan: alles gaat keurig netjes op tijd. Tijdens mijn rondreis door Japan maak ik twee keer gebruik van de shinkansen. Dat zijn de gestroomlijnde hogesnelheidstreinen van Japan. Ze worden ook wel kogeltreinen genoemd. Het is de ideale manier om grote afstanden in Japan te overbruggen, ontdekte ik. De treinen staan bekend om hun snelheid én akelige precisie. De gemiddelde vertraging per trein per jaar is minder dan een minuut! Shin staat voor nieuw en kansen voor lijn of traject. Elk traject heeft een eigen naam. Ik zat eerste in de trein van Tokio naar Kanazawa, de het Hokuriku-traject.
Het tweede traject – tussen Osaka via Kyoto en Nagoya naar Tokio – heet de Tokaido Shinkansen en is 515,4 kilometer lang (natúúrlijk weten ze precies hoe lang het traject is). Een bijzonder traject, want hier reed in 1964 de allereerste shinkansen tussen Tokio en Osaka. Precies op tijd voor de Olympische Spelen die dat jaar in Japan werden gehouden.
Snel-sneller-snelst-shinkansen
Tegenwoordig zijn er meerdere shinkansen trajecten, die elk op hun eigen spoor rijden, zodat ze geen last hebben van andere treinen. Er zijn drie varianten van de shinkansen: de nozomi (‘hoop’) is de snelste en stopt alleen op grote stations. De hikari (‘helder’) stopt op een paar stations maar is nog steeds snel. De kodama (‘echo’) is de langzaamste: deze shinkansen stopt op alle stations. Het shinkansennetwerk in Japan wordt uitgevoerd door Central Japan Railway Company (JR). Op stations waar de shinkansen langskomt kom je dat logo tegen en dat is dan ook de routing die je moet volgen.
Met wel/geen zicht op vulkaan Fuji
Terug in de trein richting Tokio… we vliegen door het landschap met snelheden tussen de 250 en 300 kilometer per uur. En toch voel je daar helemaal niks van, zo soepeltjes rijdt de trein over zijn eigen spoor. We zitten in een nozomi, dus de snelste variant. Helaas was het winter en slecht weer….de kans om vulkaan Fuji te zien werd me helaas door de neus geboord door dikke wolken in het binnenland. Nou ja, goede reden om nog eens terug te gaan, dacht ik. Een dag later, in Tokio, was het helder en kreeg ik een herkansing. Tussen de wolkenkrabbers door zag ik in de verte tóch nog de beroemde vulkaan.
NB: de Japanners zijn ondertussen een nóg snellere trein aan het ontwikkelen. De eerste magneetrein staat gepland tussen Tokio en Osaka en gaat waarschijnlijk in 2027 rijden. Snelheid: tussen de 500 en 600 km per uur.
MEER JAPAN
Japan – welkom in een andere wereld
[…] met de shinkansen (de supersnelle trein van […]